Pengertian puisi/ geguritan dari berbagai pendapat,
1. Kamus Bahasa Indonesia (2008)
puisi adalah gubahan dalam bahasa yg bentuknya dipilih dan ditata secara cermat sehingga mempertajam kesadaran orang akan pengalaman dan membangkitkan tanggapan khusus lewat penataan bunyi, irama, dan makna khusus.
2. Menurut Rahmat Joko Pradopo
Puisi ialah ekspresi pemikiran yang membangkitkan perasaan, ia mampu membangkitkan imajinasi panca indera dalam suasana yang berirama.
3. Menurut Shelly Percy Bysshe
Puisi adalah catatan yang terbaik dan saat-saat paling bahagia dari bahagia dan pikiran terbaik.
4. Menurut Umberto Eco
Puisi bukanlah masalah perasaan, ini adalah masalah bahasa. Ini adalah bahasa yang menciptakan perasaan.
5. Menurut Mark Doty
Puisi adalah penyelidikan, bukan ekspresi dari apa yang anda ketahui.
6. Menurut Samuel Johnson
Puisi adalah seni penyatuan kesenangan dengan kebenaran melalui sentuhan imajinasi yang bernalar.
7. Menurut Djososuroto
Puisi ialah hal mencari dan melukiskan “yang diidamkan” (the idea). Dengan demikian tujuan isi bukanlah melukiskan kebenaran, melainkan memuja kebenaran dan memberi jiwa suatu gambaran yang lebih indah. Unsur keindahan dalam puisi satu diantaranya adalah rasa.
8. Menurut Panuti Sudjiman
Puisi adalah ragam sastra yang bahasanya terikat oleh irama, mantra, dan rima serta penyusunan larik dan bait.
9. Menurut Tjahjono
Puisi adalah pembentuk, pembangun atau pembuat, karena memang pada dasarnya dengan menciptakan sebuah puisi maka seorang penyair telah membangun, membuat atau membentuk sebuah dunia baru, secara lahir maupun batin.
10. Miturut Subalidinata (1994:45)
Puisi / geguritan yaiku iketaning basa kang memper syair. Tembung geguritan asale saka tembung gurita, tembung gurita owah-owahan saka tembung gerita. Tembung geritalinggane gita, tegese tembang utawa syair.
11. Menurut Balai Pustaka (1994:150)
Puisi adalah gubahan bahasa yang bentuknya dipilih dan ditata secara cermat sehingga mempertajam kesadaran akan pengalaman membangkitkan tanggapan khusus lewat penataan bunyi, irama, dan makna khusus.
12. Miturut kamus
Puisi utawa geguritan yaiku tembang uran-uran utawa karangan kang pinathok kaya tembang nanging guru gatra, guru wilangan, lan guru lagune ora ajeg.
Manut padhapukane ukara lan pangiketing tembung. Werna-werna araning geguritan iku kaya ing ngisor iki
1. Rong gatra sapada, iku diarani gita dwi gatra.
2. Telung gatra sapada,diarani gita tri gatra.
3. Patang gatra sapada,diarani gita catur gatra.
4. Limang gatra sapada,diarani gita panca gatra.
5. Nem gatra sapada,diarani gita sad gatra.
6. Pitung gatra sapada,diarani gita sapta gatra.
7. Wolu gatra sapada,diarani gita hastha gatra.
8. Sanga gatra sapada,diarani gita nawa gatra.
9. Dhapur soneta.
10. Tanpa tinamtu, diarani gita mardika (syair bebas).
Tetengere Geguritan:
1. Cacahe guru gatra, guru wilangan lan guru lagu ora ditentokake utawa ora kaiket.
2. Sajake bebas
3. Wosipun sindiran, kritik, pitutur, piweling, pamundhut, lan sapanunggale
4. Migunakake tetembungan kang endah
5. Migunakake purwakanthi basa, swara, lan sastra.
6. Arang ngganggo tembung pangiket
Unsur intrinsik geguritan:
1. Tema, yaiku idhe baku utawa pikiran baku kang dadi dhasare geguritan
2. Diksi (pilihan Kata), yaiku pamilihaning tembung. pamilihaning tembung ing geguritan Kedahipun endah lan anggadhahi wirama sarta rima ingkang sae. Rima menurut Kamus Besar Bahasa Indonesia, Rima merupakan pengulangan bunyi yang berselang, baik di dalam larik sajak maupun pada akhir larik sajak yang berdekatan atau secara singkat, rima ialah pengulangan bunyi dalam kata atau suku kata yang ada dalam puisi. Rima inggih punika pangulangan wiramaing salebeting wanda utawa tembung ing sajroning geguritan.
3. Isi/maknaninggeguritan. utawi wosing geguritan inggih punika
4. Retorika, yaiku alat kanggo medharake apa kang arep diandharake ana ing geguritan. utawa ketrampilan migunakake basa sacara efektif, gunane kanggo nguripake khayalane pengarang nalika ngarang.
5. Tipografi, yaiku wujuding geguritan ana 2:
a. Konvensional, yaiku wujud baku geguritan
b. Inkonvensional, yaiku daya kreatifitasing pengarang geguritan.
6. Amanat, yaiku pesen didaktis (mendidik) utawa ajaran moral kang bakal dibabar utawa dijlentrehake pengarang marang wong kang maca.
7. Lelewaning basa, yaiku bageyan diksi kang nduweni nilai artistic (keindahan). Lelewaning basa iku perkara kepiye nulis lan migunakake tembung-tembung kanthi endah lan merkarakake cocok orane tembung, frasa, lan klausa kanggo nggambarake kahanan tartamtu.
8. Jinising lelewaning basa
1) Metafora, yaiku majas kang mbandingake kalih prekawis kanthi langsung tanpa migunakake tetembungan pambanding. Tuladha:
1. Kula kepingin tepang kaliyan jeng Sri sesekaring kitha Klaten.
2. Aku emoh dadi pethekleking mungsuh, senadyan mlarat, lsp.
2) Personifikasi, yaiku majas kang ngumpamakna barang mati dados urip lan nggadhahi sipat kaya dene manungsa. Tuladha:
1. Bumi langit padha nekseni anggone padha prasetya.
2. Blarak ngawe-awe sang putri, lsp.
3) Litotes, yaiku mengku sedya ngasorake dhiri Tuladha:
1. Aja dipoyoki lo, tulisanku kaya cekeran pitik.
2. dhi, mampira ning gubugku dhisik.
4) Ironi, yaiku majas ingkang gadhahi makna boten sami kaliyan kasunyatan. Tuladha:
1. Ya pinter, ngarani 4x4 ana 8.
2. Becik banget kelakuanmu, gawe gurumu nesu-nesu.
5) Hiperbola yaiku majas kang ngluwih-ngluwihake. Tuladha:
1. Swarane ngglegar mbelah langit.
6) Alusio, yaiku nyamakake wong kaliyan wong jaman biyen. Tuladha:
1. Dadi sasuwene iki si Hendra dadi durnane ontran-ontran mau.
2. Siti to sing dadi sri kandine desa iki.
7) Pleonase/tautology, yaiku nyethakake samukawis kang wis cetha. Tuladha:
1. Aku iki weruh dhewe nganggo mripatku.
2. Kompresan nganggo es anyep.
8) Asindenton, yaiku deretan tembung kang sejenis tanpa migunakake tembung konjungsi(penghubung). Tuladha:
1. Saka sasirahe wong, sadhadha, saweteng, sadhengkul,
9) Polisindenton, yaiku deretan tembung kang sejenis kang migunakake konjungsi. Tuladha:
1. Ali lan Tomi lan Basri mlayu menyang sekolah.
10) Ellipsis, yaiku majas kang ana pelepasan tembung/mbuang sa unsur ing ukara. Tuladha:
1. Jalma sami nguwuh ( na )
11) Sarkasme, yaiku sindiran kasar. Tuladha:
1. Kowe diakali kancamu ngono kok, Dhi. Bodhomu kaya kebo mengkono.
2. isamu mung mangan turu, pegaweyan wae ora gelem.
12) Metonimia, yaiku nyebatake nama merk kanggo nama barang. Tuladha:
1. Ora katon “Honda” ing plataran, apa Anto wis lunga?
2. bapakku ora sida nyepur, arep nitih BMW wae.
13) Sinekdoke, yaiku ana 2.
a. Sebageyan kanggo sedaya (pas prototo)tuladha:
1. saben gundhul diregani sepuluh ewu.
b. sedaya kangge sebageyan (totem proparte)tuladha:
1. tanggal 1 maret 1949 mbaarengi swara sirine kutha ngayogyakarta geger.
14) 14) Simile, yaiku madhakna wong karo barang kanthi jelas. Tuladha:
1. Wong kok anteng banget kaya reca.
2. Wong kok mondar-mandir kaya setrika.
Tuladha geguritan Jawa
Nalika Gunung-Gunung Neges
Dening: Budhi Setyawan
Gunung-gunung kang padha pating jenggeleg
Aweh pitakon marang wit-witan ana sawah lan tegalan
Wit pari, tela, jagung, kacang, padha ora bissa jawab
Amerga padha ora ngerti apa makna pitakone gunung
Apa sebabe gunung didhuwurke
Luwih tinimbang panggonan liyane ing jagad
Kepara nganti ngaras langit
Pitakon kang angel dijawab
Angin wae ora ngerti
Apa maneh sato kewan lan para manungsa
Sing bisa mangerti amung barang kang
Kasimpen ing dasar bumi, kang ora kasat mripat
Tansah anteng lan ajeg
Ngangsu banyu ngliwati wot rambut kang dibelah pitu
Mbok menawa gunung-gunung kuwi
Kanggo ancik-ancik para satriya
Nggoleki sukmane kang mabur
Digawa para bidadari
(Kapetik saka : Kalawarti Damarjati)