UNDHA USUK BASA JAWA

UNDHA USUK BASA
(TINGKATAN BASA ING BASA JAWA)
 
 
 Titikane:
a.    Ngoko Lugu
a.    Tetembungane ngoko kabeh
b.   Nggunakake ater-ater tripurusa (dak-, ko-, di-) ngoko
c.    Nggunakake panambang (-ku, -mu, -e, -ake)
d.   Tembung sesulih utama purusa (orang pertama)  : aku
Tembung madya purusa (orang kedua)                : kowe
 
·      Sesuk sore aku arep lunga mancing.
·      Wingi sore dak kowe mrene?
·      Pak dhe arep tuku montor anyar.
·      Buku sing ning meja apa kojupuk?
 
b.   Ngoko Alus
a.       Tetembungane ngoko kecampur tembung krama inggil ing jejer, wasesa lan tembung kriya
b.      Nggunakake ater-ater tripurusa (dak-, ko-, di-) ngoko
c.       Nggunakake panambang (-i, -e, -ake)
d.      Tembung sesulih utama purusa            : aku
Tembung madya purusa                      : panjenengan
 
·         Panjenengan mau apa sida sare?
·         Ardi didukani pak Guru amarga ora nggarap PR.
·         Mau esuk Eyang tindak pasar.
·         Ardhi diutus pak guru tuku bolpen ireng.
 
c.    Krama Lugu
a.       Tetembungane krama lugu kabeh
b.      Ater-ater lan panambange dikramakake (dipun-, -ipun, -aken)
c.       Tembung sesulih utama purusa (orang pertama)          : kula
Tembung madya purusa(orang kedua)             : sampeyan
 
·         Sampeyan kalawau sampun nedha?
·         Sampeyan mangke bidal/kesahjam pinten?
·         Adhi dipunpendhet bapak saking dalemipun Simbah.
 
d.   Krama Alus
a.       Tetembungane nggunakake krama kecampuran krama inggil
b.      Tembung krama inggil tumrap sing diajak guneman
c.       Ater-ater lan panambange dikramakake (dipun-, -ipun, -aken)
d.      Tembung sesulih utama purusa            : kula, kawula, abdi dalem
Tembung madya purusa                      : panjenengan, panjenengan dalem
 
·         Panjenengan kalawau sampun dhahar?
·         Simbah tindak peken mbekta songsong (payung).
·         Panjenengan dipunaturi jumeneng sawetawis.
·         Babagan punika kula dereng mangertos, Bu.
 
    Tuladha tembung
Ngoko
Krama Lugu
Krama Alus
B. Indonesia
ati
manah
penggalih
Hati
turu
tilem
sare
tidur
kowe
sampeyan
panjenengan
kamu
aku
kula
Kula, kawula
saya
tuku
tumbas
mundhut
membeli
njipuk
mendhet
mundhut
Mengambil
Mangkat, lunga
Bidhal, kesah
tindak
pergi
teka
dugi
rawuh
datang
ameh
arep
badhe
Akan
terus
banjur
lajeng
Terus
mata
mripat
Paningal, soca
Mata
mangan
nedha, madang
dhahar
makan
payung
payung
songsong
Payung
udan
jawah
jawah
Hujan
wedi
ajrih
ajrih
Takut
yen
menawi
menawi
Jika
takon
taken
Nyuwun pirsa
Bertanya
mati
pejah
seda
Mati
metu
medal
miyos
Keluar
mulih
Mantuk, wangsul
kundur
Pulang
melu
tumut
ndherek
Ikut
omah
griya
dalem
Rumah

  Tuladha:
1)     (NL) Kowe mau wis mangan?
2)     (NA) Panjenengan mau wis dhahar?
3)     (KL) Sampeyankalawau sampun nedha/madang?
4)     (KA) Panjenengan kalawau sampun dhahar?
 
a.       Simbah lungapasar nggawa payung
b.       Simbah tindakpasar ngasta payung
c.       Simbah menyangpasar nggawa payung/songsong.
d.       Simbah tindakpeken ngasta songsong.
 
        1.       Pak Dhe tuku montor anyar.
        2.       Pak Dhe mundhutmontor anyar.
        3.       Pak Dhe tumbas montor enggal.
        4.       Pak Dhe mundhut montor enggal.

JANGKEPANA UKARA KANG ISIH RUMPANG ING NGISOR IKI KANTHI TETEMBUNGAN KANG TREP

 

Pagineman.

Tuladha:

+ Panjenengan kalawau wungu jam pinten?

-  Kula kalawau tangi jam sekawan.

1.      P = Mangga kula aturi mriksani rumiyin foto-foto punika.

R = matur nuwun kula sampun …………………. Kaping kalih.

2.      P = Punapa panjenengan remen dhahar pedes-pedes?

R = Kula boten patos remen ………………….. Pedes-pedes.

3.      P = Saestu mundhut uwos?

R = Inggih kula badhe ………….. uwos, amargi wonten griya sampun telas.

4.      P = Panjenengan …………………… taun pinten?

R = kula lair taun 1976.

5.      P = punapa eyang gerah ta budhe?

R = Leres, eyang …………………. sampun sawatawis wekdal.

6.      P = Punapa panjenengan ngasta kalawarti ingkang enggal?

R = Boten, kula boten …………………..

7.      P = Kenging punapa paningal panjenengan kok abrit?

R = o, punika kalawau …………….. kula kelilipen.

8.      P = Eyang sampun …………………. pawarta punika?

R = Menawi kula nembe miring kalawau enjjing.

9.      P = Sanes wekdal kula aturi ……………mrika.

R = Inggih sanes wekdal kula dolan mrika.

10.  P = Sinten asma panjenengan ingkang jangkep?

R = ……………………….kula ingkang jangkep Prastya Utama.

11.  P = Panjenengan punapa bibar gerah?

R = Inggih kula pancen bibar …………….. tigang dinten.

12.  P = Mangga kula aturi dhahar rumiyin.

R = Matur nuwun sanget mangke kula ………………….

13.  P = …………………..panjenengan ingkang mbajeng kuliah wonten pundi?

R = Anak kula kuliah wonten UGM.

14.  P = Punapa benjing panjenengan saestu tindak Madiun?

R = Menawi wonten sarengan kula badhe ……………..mrika.

15.  P = mangke menawi sare ngagem singep kemawon, menawi dalu asrep sanget.

R = nyuwun pangapunten kula mboten kulina ………………………

16.  P = Bapak punapa sampun siram kala wau enjing?

R = Kula ugi badhe ……….amargi badhe kesah sekolah.

17.  P = Para bapak kula aturi pinarak ingkang sekeca

R = Mangke kula ………..wonten wingking panjenengan.

18.  P = Panjenengan punika ingkang asma sinten?

R = Menawwi ………. Kula ingkang jangkep Galang Ramadan.

19.  P = Bapak sampun kondur saking Semarang.

R = Kula sampun …………….saking sekolah.

20.  P = Punapa panjenengan boten ningali ringgit? 

      R = Kula badhe ………kaliyan kanca-kanca.

GAMBAR ADICARA PANGGIH



1. JUMENENG ADEP-ADEPAN
2. BALANGAN SURUH/SIRIH

3. MIDAK TIGAN



4. MIJIKI SAMPARAN/MBASUH SAMPARAN


5. SINDURAN
6. BOBOT TIMBANG


7. TANEM JERO
8. KACAR KUCUR

9. DHAHAR WALIMAH

10. NGUNJUK TOYA WENING

11. MAPAK BESAN

12. SUNGKEMAN

IJAB QOBUL

SIRAMAN

SIRAMAN

TARUB


PARAGRAF MANUT JINIS

TULADHA PARAGRAF ARGUMENTASI


BASA JAWA LAN BUDI PAKARTI
Basa Jawa menika gadhah relevansi kaliyan pendidikan budi pakarti. Kangge tuladhanipun, lare ingkang nyinau basa Jawi mBoten kraos ugi pikantuk pelajaran budi pakarti. Paling mBoten, lare menika saged mangertosi babagan unggah-ungguh ingkang dados salah satunggaling unsur penting wonten pendidikan budi pakarti. Lare-lare kala wau badhe luwih ngajeni tumrap tiyang sanes, kaliyan tiyang ingkang dipunjak micanten, ugi luwih ngajeni tiyang ingkang luwih sepuh saking piyambakipun. Wonten ing kabudayan Jawi menika, kususipun ing basa Jawi, wonten kathah sanget bebasan ingkang gadhah unsur pendidikan budi pakarti, etika, moral, ingkang sejatosipun sampun diakui kaliyan bangsa Indonesia. Babagan menika amargi bebasan-bebasan ing basa Jawa menika ngandhut kapribaden manungsa ing Indonesia. Tegesipun, sedaya ingkang sae, ingkang endah ing pangraosan dipunungkapaken mawi tetembungan basa Jawi. Isi lan unenipun tetembungan menika saged dipunpahami kaliyan bangsa Indonesia. Kangge tuladhanipun inggih menika bebasan:
1. “gemi, nastiti, ngati-ati”
Gemi menika ateges mboten boros, manungsa menika mBoten pareng boros wonten gesangipun, amargi boros menika kalebet tumindak ingkang mBoten sae. Nastiti menika ateges mBoten nyedhak kaliyan babagan ingkang angel, dados manungsa menika mBoten usah kangelan anggenipun ngadhepi gesang menika, nanging kedah usaha kemawon. Ngati-ati menika ateges ngedohaken awakipun saking tumindak ingkang ala (mBoten sae/kelentu), manungsa menika kedah miturut kaliyan mergi ingkang sae, manut kaliyan moral lan aturan ingkang wonten ing masarakat.
2. “tegen, mugen, rigen”
Tegen menika ateges mBoten nDamel tiyang sanes kuciwa_mliginipunipun ingkang dados semahipun, utawa dados tiyang menika kedah kurmat kaliyan garwanipun. Mugen ateges menawi tiyanng menika kedahipun saged dipercaya kaliyan tiyang sanes, utawi manungsa menika kedah saged nDadosaken tiyang sanes percaya kaliyan piyambakipun. Rigen menika ateges menapa ingkang dipuntindakaken menika saged nDadosaken manpangat kangge tiyang sanes.
3. “titi, rukti, rumanti”
Titi menika ateges tiyang menika mboten pareng sembrana anggenipun tumindak. Rukti ateges manungsa menika kedah dadhah penampilan ingkang sae, pantes lan mBoten ngisin-isini. Dene rumanti menika ateges saged nyekapi, utawi menawi dados garwa ingkang sae menika kedah saged nyekapi kabetahanipun ngangge penghasilan ingkang punpikantuk.

PARAGRAF ARGUMENTASI


1.      PARAGRAF ARGUMENTASI
Yaiku paragraf kang mratelakake alesan, tuladha lan bukti-bukti kang kuat lan bisa gawe yakine wong kang maca. Tujuane kanggo gawe yakine wong kang maca saengga bisa mbenerake pendapat, tindak tanduk lan uga keyakinane dhewe. Tuladhane SMK sebagai aset bangsa yang potensial, teknologi komunikasi harus segera dikuasai, alcohol bisa gawe cilaka
Urut-urutane nulis argmentasi:
1)      Nemtokake tema/topic
2)      Nemtokake tujuan karangan
3)      Ngumpulake data saka maneka sumber
4)      Nyusun kerangka karangan kang jumbuh karo topic kang dipilih
5)      Ngembangake kerangka dadi karangan argumentasi
Yaiku wacana kang mbudidaya kanggo ngowahi penemune wong liya, supaya percaya lan wusanane tumindak jumbuh karo kang dikarepake penulis / kang ngomong.
Tuladha :                                    
TULADHA 1. WACANA ALKOHOL BISA GAWE CILAKA
            Ngombe alkohol sajroning wektu kang suwe bisa ndadekke tiwas amarga keracunan utawa kacilakan. Ing Amerika Serikat saben tahun 25.000 jiwa mati amarga kacilakan lalu lintas awit nyopir nanging lagi mendem. Meh 15.000 jiwa tumindak kasar utawa nglalu, amarga mendem. Ana 40 juta anak lan bojone padha sangsara nandhang tekanan mental, awit salah siji keluargane ketaman nyandu alkohol.
Penulis ngerti dhewe kira-kira 10 wong kang nyandu
            Senajan wis suwe ora ngombe alkohol, ana tengara rada cethek nalare, gampang nesu, gampang mutung, gampang nglokro, pamikire mulek ana panemune dhewe.

TULADHA 2. WACANA BUDI PEKERTI








Popular Posts